Witaminy jako mikroelementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu

Witaminy są niezbędnymi mikroelementami. Nie dostarczają one energii, ale są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zachowania zdrowia. Aby dostarczyć sobie różnorodnych witamin, należy spożywać pokarmy ze wszystkich grup żywności: produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa, nabiał, produkty z grupy ryby-jajka-ptaki, dodatek tłuszczów dietetycznych (np. orzechy, nasiona, migdały).

witaminy potasWitaminy są niezbędne:

  • Ponieważ biorą udział w procesach metabolicznych, regulują funkcje nerwowe oraz odgrywają rolę w tworzeniu tkanki kostnej i mięśniowej,
  • Dla ochrony przed chorobami zakaźnymi i zaraźliwymi,
  • Ponieważ chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, dlatego wiele witamin nazywanych jest antyoksydantami.

Witaminy są potrzebne w bardzo małych ilościach, od mikrogramów do miligramów, ale muszą być stale spożywane, ponieważ organizm nie tworzy długotrwałych zapasów. Możemy również suplementować witaminy, kupimy je bez problemu w sklepie internetowym w dużych ilościach by mieć zapas.

Przyswajalność witamin przez człowieka

Człowiek jest w stanie syntetyzować tylko pojedyncze witaminy (B3, B5, witaminę K, retinol z ß-karotenu, także witaminę D pod wpływem światła słonecznego) i to tylko w obecności związków wyjściowych i sprzyjających warunków środowiskowych. Większość witamin znajduje się zarówno w produktach roślinnych, jak i zwierzęcych, ale strawne formy witamin D i B12 występują tylko w produktach zwierzęcych.

W przypadku witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jedna litera odnosi się do całej grupy związków o podobnej budowie i działaniu. Niebezpieczeństwo nadmiernego spożycia witamin rozpuszczalnych w tłuszczach może wynikać ze spożywania żywności wzbogaconej lub suplementów diety i ze względu na ich kumulację przez organizm powstaje łatwiej niż w przypadku witamin rozpuszczalnych w wodzie.